فرهنگ و هنر گیلان

فرهنگ و هنر گیلان
در این وبلاگ مسایل جنگ نرم و همچنین مسایل فرهنگی، سیاسی و... گیلان ارائه می شود.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 82
بازدید دیروز : 20
بازدید هفته : 103
بازدید ماه : 102
بازدید کل : 7241
تعداد مطالب : 67
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1



بسمه تعالی

شجره طیبه صالحین

نگاهی به تاریخچه برگزاری جلسات هفتگی، دورهم نشستن

در مساجد، حسینیه ها و منازل حدود 50 سال اخیر

نگارنده با طرح این موضوع در نظر دارد به سابقه دار بودن  تشکیل حلقه های شجره طیبه صالحین بپردازد و ذهن ها را از مقطعی، جدید، ابداعی و طرحی مقطعی بعنوان شجره طیبه صالحین خارج نماید و تاکید نماید به اینکه برنامه های جدید حلقه های شجره طیبه صالحین در حقیقت سازماندهی و ساماندهی همان نشست ها و دورهم نشستن های گذشته می باشد.

     برای تبیین و تشریح حلقه های صالحین در گذشته و حال، توجه عزیزان را به دورهم نشینی ها (حلقه های شجره طیبه صالحین) در نیم قرن اخیر جلب می نمایم.

1-    شکل گیری دور هم نشینی ها (حلقه های شجره طیبه صالحین) از سال های 1341 تا 1357 : در این مقطع حضرت امام خمینی (سلام الله علیها) مبارزات خود را بر علیه ستمشاهی و مستکبران عالم علنی نموده و با غده سرطانی (رژیم صهیونیستی)، آمریکا، انگلیس و... دیگر نظام های استکباری به مبارزه پرداخت. مردم و نخبگانی که با حضرت امام (سلام الله علیها) ارتباط داشتند، بیانات و روشنگری ها و اعلامیه های ایشان را در میان نیروهای مذهبی توزیع می نمودند و آنها نیز این مطالب را در دورهم نشستن های غیر رسمی و مخفیانه تشریح و به روشنگری و تبادل نظر می پرداختند.

2-    شکل گیری دورهم نشینی ها (حلقه های شجره طیبه صالحین) که با شعله ور شدن موج اسلام خواهی و انقلاب اسلامی به اوج خود رسید این دوره را می توان از سال 1357 تا پیروزی انقلاب  و سپس تا سال 1359 (قبل از شروع جنگ تحمیلی) دانست. در این مقطع نیروهای انقلاب ضمن اینکه پیگیر به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی و تثبیت ارزشهای الهی بودند، با منافقین، ملی مذهبی ها و لیبرال ها که در پی سهم خواهی از انقلاب دینی، الهی و مردمی بودند، به مبارزه برخواسته و در این راستا جلسات دورهم نشینی ها در مساجد، حسینیه ها و منازل شکل می گرفت و در این دورهم نشستن ها نقشه ها و توطئه های دشمنان داخلی و خارجی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گرفت.

3-    دوره بعد را می توان از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از سال 1359 تا 1368 دانست. جلسات دورهم نشینی ها در مساجد، حسینیه ها و منازل موجب بسیج عمومی آحاد مردم به جبهه های حق علیه باطل می شد. در این دوره نیروهای انقلاب در قالب بسیج و هیئت های مذهبی و انجمن های اسلامی و... در بسیج عمومی و خنثی نمودن توطئه های دشمنان و جهت بالا بردن روحیه ایستادگی و از خود گذشتگی نقش مهمی را ایفا نمودند.

4-    همین گردهم آمدن ها و حلقه زدن ها در چادرهای عقبه و پشتیبانی جبهه گرفته تا خط مقدم در جبهه های حق علیه باطل وجود داشت. در تمامی چادرها و سنگرها رزمندگان اسلام هر روز حداقل یک ساعتی به این دورهم نشستن ها جهت تبادل افکار، اندیشه و بالا بردن بنیه اعتقادی، دینی و اخلاقی مشغول بودند.

      بالا بردن روحیه ایثار و فداکاری و آن همه رشادت های رزمندگان اسلام در 8 سال دفاع مقدس مرهون همین دورهم نشستن ها و حلقه زدن ها در سنگرها و تکایا بوده است و نگارنده معتقد است با تبعیت از رهبری حضرت امام (سلام الله علیها) و درس از عاشورا، همین دورهم نشستن ها و حلقه ها دفاع مقدس را به سرانجام پیروزی رسانیده و همین برنامه ها 8 سال دفاع مقدس اداره نموده است.

5-    دورهم نشستن ها پس از پایان جنگ تحمیلی از سال 1368 تا سال 1388 در قالب نشست ها و دورهم نشستن های هفتگی و ماهانه، خود جوش و مستمر در مساجد و پایگاه های بسیج ادامه داشت.

6-    طرح شجره طیبه صالحین از حدود سال 1387 مطرح گردید و در سال 1388 بصورت اجرایی و جهت اجرا در دستور کار قرار گرفت. به نظر می رسد به جهت اینکه کثرت جمعیت سیجیان نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده و لذا امکان حضور خیل عظیم بسیجیان در دورهم نشستن های عزیزان یک پایگاه مقاومت و در یک زمان ممکن نبود، در چنین شرایطی چنین طرحی را اجرایی نمودند.

در گذشته فرمانده یا یکی از شورای پایگاه بعنوان مسئول (سرگروه) این دورهم نشستن را اداره می کرد و با طرح جدید به تناسب تعداد عزیزان بسیجی و از حدود 9 تا 22 نفر یک نفر واجد شرایط بعنوان سرگروه، همان دورهم نشستن های گذشته را به شکل موثر و متناسب با نیاز روز اداره می نماید.

وجه مشترک دور هم نشستن های گذشته و طرح جدید حلقه های شجره طیبه صالحین :

1-     شروع دورهم نشستن های گذشته و حلقه های صالحین با تلاوت قرآن کریم بوده است.

2-     در همه دورهم نشستن های گذشته و حلقه های صالحین سخنان حضرت امام (ره) و حضرت امام خامنه ای و دیگر  اساتید برجسته همچون شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید رجایی و... مطرح می گردید.

3-     در همه دورهم نشستن های گذشته و حلقه های صالحین آموزش قرآن مد نظر بوده است.

4-     در همه دورهم نشستن های گذشته و حلقه های صالحین احادیث و روایات و احکام شرع مقدس اسلام جزئی از برنامه ها می باشد.

5-     در همه دورهم نشستن های گذشته و حلقه های صالحین پرداختن به مباحث سیاسی و اجتماعی و مباحث مهم روز مورد توجه بوده است.

6-     در همه دورهم نشستن های گذشته و حلقه های صالحین، با محوریت یک نفر مورد وثوق و اطمینان همه و کسی که از همه افراد از لحاظ اعتقادی و اخلاقی و سیاسی و... در سطح بالاتری بوده شروع و اداره شده و  پایان برنامه با جمع بندی ایشان و با دعا و صلوات پایان می یابد.

تعريف شجره طيبه صالحين

ž            نظام واره اي تربيتي، معرفتي و بصيرتي در سازمان بسيج است كه با استفاده از ظرفيت هاي علمي و معنوي موجبات ارتقاي اعضاي بسيج و آحاد مردم را فراهم مي آورد

هدف و منظور از شجره طيبه صالحين

ž            تعالي معنوي توام با رشد ايمان آگاهانه و بصيرت بسيجيان، تعليم و تربيت مديران و مربيان شايسته و كارآمد در عرصه هاي مختلف تربيتي، فرهنگي و... تقويت باورهاي ديني و توسعه ي اخلاق و رفتار هاي اسلامي در ميان آحاد بسيجيان.

اركان شجره طيبه صالحين

1-     متربیان (عادی- فعال بسیج- بسیج کادر).

2-     سرگروه های شچره طیبه صالحین.

3-     مربیان شجره طیبه صالحین.

4-     سرمربیان شجره طیبه صالحین.

5-     استاد.

6-     مرکز تولید اندیشه اسلامی و پاسخگویی به شبهات.

انواع حلقه هاي تربيتي صالحين

ž            حلقه متربيان

ž             حلقه سرگروه ها

ž             حلقه مربيان

ž             حلقه سرمربيان

ž             مجمع اساتيد

ساختار حلقه هاي تربيتي صالحين

ž            نام گذاري حلقه

ž             سطح بندي حلقه

ž             زمان تشكيل حلقه

ž             مدت برگزاري حلقه

ž             مكان برگزاري حلقه

ž             نياز سنجي تربيتي حلقه

ž             هماهنگي با مربي

مباحث مطروحه در حلقه صالحين

ž            آموزش قرآن (روخواني- روان خواني- تجويد- ترجمه- مفاهيم- حفظ- تفسير)

ž             بيان حديث

ž             بيان احكام

ž             سخن و وصيتي از حضرت امام (ره)

ž             موضوعات مهم هفته با شاخص هاي كلام حضرت امام خامنه اي

ž             موضوع مهم قابل طرح و نظر در حلقه

ž             وصيت نامه امام و شهدا و خاطره اي از شهيد

پایان 5 آذر91



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه 3 آذر 1391برچسب:حلقه صالحین, توسط محمدزاده
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :